Fraternità is in 2007 naar Nederland verhuisd vanuit Zweden. Wij hebben haar in mei 2009 gekocht en zijn toen begonnen met opknappen en verbouwen. Wij weten niet op welke werf dit schip gebouwd is, noch welk type dit is. Wel hebben we gezien dat er onder de motorfundatie van de oude Volvo Penta B18B nog een oudere fundatie zat van een klein twee cilinder motortje, waarschijnlijk een Albin twee cilinder benzine motor, zeer veel gebruikt in Zweden.
Fraternità heeft dezelfde bouw als een Störebrö Sölö, echter is ze uitgerust met stalen en houten spanten, waar de Störebrö Sölö enkel houten spanten heeft. Helaas hebben wij over haar geen enkele documentatie kunnen vinden. Zelf hebben wij van Fraternità een snelvarende boot gemaakt, met een planerende romp.
De restauratie
Vanuit Amsterdam vertrekt Fraternità op de trailer naar haar nieuwe thuishaven: Dordrecht, waar ze haar nieuwe identiteit zal krijgen.
Hier een kijkje in de kuip, waar de oude Volvo Penta b18b viercilinder benzinemotor nog staat en de oude schotten nog niet weggehaald zijn.
Van oud naar noodzakelijke vervanging; helaas bleek het voordek na veelvuldig reinigen, ontweren en schuren niet meer te redden, en zodoende hebben wij ervoor gekozen om Fraternità van een geheel nieuw voordek van Oregon Pine te voorzien.
Hier is al een glimp op te vangen van het nieuwe interieur. In de kuip komen aan beide zijden een bank en achter is tevens een bank, zodat er voldoende opbergruimte is en er eigenlijk een grote U-bank ontstaat.
Onder het achterdek zal zich de nieuwe krachtbron van Fraternità gaan bevinden. Na haar totale 'make-over' zal ze aangedreven worden door een V6-dieselmotor. Zuinig, stil en met veel vermogen. De motor zal direct aan een staartstuk worden gekoppeld en zodoende zorgen voor wendbare vaareigenschappen. Dit gecombineerd met het nieuwe onderwaterschip zal Fraternità ook onder ruigere weersomstandigheden stabiel en snel kunnen varen.
Zweeds vakmanschap; op deze foto is goed te zien hoe vakkundig Fraternità is gebouwd, ooit lang geleden, ergens op een Zweedse werf. Ze is vergelijkbaar met een Störebrö Sölö, een echte Scandinavische klassieker.
Hier is een glimp te zien van hoe de vernieuwde kuip wordt. Aan beide zijden is een bank van 2 meter lang, en achter is over de gehele breedte een bank. Op deze manier ontstaat een grote U-vormige bank die zowel ruimte als comfort biedt aan de passagiers. Onder de bank is bergruimte voor reddingsvesten, een anker, dieseltanks en eventuele bagage.
De motorruimte is geheel gereed voor inrichting. De plaats waar het staartstuk gemonteerd zal worden is duidelijk zichtbaar. De motorruimte zal geheel geluidsdicht (dat wil zeggen luchtdicht) worden om zo het geluidsniveau zoveel mogelijk te beperken om zo stil mogelijk te kunnen genieten van de vaartochten aan boord van Fraternità.
Fraternità begin september 2011. De ombouw is geheel vervangen, eveneens als het voordek en het luik. Op het luik na is alles demontabel om zo ook bij hoog water onder de vele bruggetjes in Dordrecht door te kunnen varen. Ook is het praktisch dat straks de linker- en rechter- voorramen neergeklapt kunnen worden, om zo het aan- en afmeren te vergemakkelijken.
Omdat wij ervoor gekozen hebben om van Fraternità een snel varende boot te maken, was het nodig het onderwaterschip daarop aan te passen. Fraternità is ontworpen met een halfglijdend onderwaterschip, waarbij de motor in het midden van de kuip geplaatst was met een lange schroefas naar achteren. In de nieuwe situatie is de motor onder het achterdek geplaatst om ruimte te besparen en gebruik te kunnen maken van een aandrijving door middel van een staartstuk.
Om de 265 pk optimaal te kunnen benutten is een planerend onderwaterschip nodig dat ervoor zorgt dat de boot gaat 'glijden' over het water. Wij hebben uiteindelijk besloten om een planerende diep-V romp te maken onder de bestaande halfglijdende romp. Deze rompvorm combineert snelheid met comfort, aangezien het diep-V ontwerp zorgt voor een stabiele vaart op ruiger water. Op deze foto is te zien dat wij zoveel mogelijk ons best hebben gedaan om het nieuwe onderwaterschip origineel te laten lijken. De overnaadse bouw hebben we door laten lopen tot het midden van de romp. Daardoor lijkt het of Fraternità vanaf de boeg origineel is, zoals hier op de foto is te zien.
Omdat veiligheid bij ons voorop staat, is het dashboard zo ingericht dat de schipper alle instrumenten goed kan aflezen. Daarnaast is het zo ontworpen dat Fraternità eenvoudig te besturen is. Wij hebben ervoor gekozen om het zo ergonomisch mogelijk in te delen; zo is de schakel- en gashendel op een armleuning geplaatst en is de bediening van de trim en de scheepshoorns in het stuur geïntegreerd.
Op deze foto is te zien hoe de indeling straks is. De rechterstoel is uiteraard gereserveerd voor de schipper, maar op de linkerstoel is plaats voor een persoon die graag mee wil kijken over de boeg. Op de twee banken is zowel links als rechts plaats voor drie personen, op de achterbank, is nog eens plaats voor twee personen. Dit brengt het maximum aantal passagiers op tien.
Eindelijk de afwerking! Uiteraard hebben wij veel werk gehad aan het pas maken van alle onderdelen, echter is de afwerking met de Owatrol-olie ook een heel karwei. Onze moeder heeft vier weken non-stop elke dag (en nacht) een strak schema gevolgd, zodat Fraternità op 30 maart 2012 te water kon gaan, zoals gepland. Hier hangen de ramen, zodat ze aan alle kanten gelakt konden worden.
Een week voordat Fraternità te water ging, hebben wij haar op de trailer gezet.
Om erachter te komen hoe zwaar de boot is, hebben wij Fraternità op de weegbrug geplaatst. Fraternitá is inclusief 150 liter diesel ongeveer 2220 kilo.