Imbarcazione Barone is ontstaan in 2008. Na het opknappen van de klassieke speedboot Nereide besloten Elio en Sirio Barone rondvaarten met haar te organiseren. De passie voor het water strekte verder dan enkel het verzorgen van rondvaarten.
De gastvrijheid op het water is altijd de drijfveer geweest om bij de gemeente te lobbyen voor meer mogelijkheden voor de watersporters, het varend erfgoed en de cultuur van de binnenvaart en scheepsbouw in de Drechtsteden. Zo mag men nu met eigen bootje door de Voorstraathaven varen en is er bij de Wijnbrug een passantensteiger gekomen. Daarnaast is het besef dat de oorsprong van Dordrecht letterlijk in het water ligt steeds verder doorgedrongen. Want Dordrecht is vernoemd naar de doorwaadbare plaats, de drith, in het riviertje de Thure. Zodoende was haar eerste naam Thuredrith, later verbasterd tot Thuredregt en nu dus Dordrecht.
Één van de meest in het oog springende zaken in de regio is het enorme aantal maritieme bedrijven langs de rivieren, zoals scheepswerven, baggeraars, sleepvaartrederijen, superjacht-bouwers en natuurlijk de binnenvaartschepen. De binnenvaartschepen zijn heel gevarieerd: van snelle waterbus voor het personenvervoer in de regio tot een zesbaks-duwstel. Ook doen drijvende bokken en zeewaardige schepen de regio aan voor onderhoud of overslag. De binnenvaartbranche is erg dynamisch en divers. Zij heeft een geheel eigen cultuur. Vandaar dat Imbarcazione Barone in samenwerking met Het Binnenvaartmuseum een speciaal arrangement is bij Leefwerf De Biesbosch; een haven bij de voormalige scheepswerf De Biesbosch op de Stadswerven. Daar komt aan boord van de historische schepen de geschiedenis van scheepsbouw, het leven aan boord en de diversiteit van de vaartuigen tot leven.
Na het opknappen van Nereide volgde in 2012 de tewaterlating van de Fraternità, na een drie jaar durende restauratie. Vele mensen hebben sindsdien kennis gemaakt met de dynamiek op het water dat de Drechtsteden verbindt. In 2016 is begonnen met de aanvraag van subsidies voor de ontwikkeling en bouw van de Futuro. In maart 2019 is de kiel van de Futuro gelegd. Omdat Elio zich wilde richten op de verdere bouw en inzet van de Futuro als duurzame watertaxi en Sirio zich wilde toeleggen op het organiseren van rondvaarten, zijn Elio en Sirio in 2020 allebei een eigen koers gaan varen. Sirio organiseert nu rondvaarten vanuit Si Barone en Elio biedt rondvaarten aan met de Futuro, die in 2022 in de vaart is genomen door Imbarcazione Barone. De Nereide, Fraternitá zijn te reserveren via www.si-barone.nl.
Samen zetten Elio en Sirio zich nog steeds in voor de gastvrijheid op het water, ieder nu vanuit zijn eigen bedrijf en met zijn eigen boten. Tevens werken zij samen binnen de branchevereniging ‘Het Klein Schippersgilde’ om betere faciliteiten voor de Dordtse rondvaartondernemers te krijgen.
De gastvrijheid op het water is altijd de drijfveer geweest om bij de gemeente te lobbyen voor meer mogelijkheden voor de watersporters, het varend erfgoed en de cultuur van de binnenvaart en scheepsbouw in de Drechtsteden. Zo mag men nu met eigen bootje door de Voorstraathaven varen en is er bij de Wijnbrug een passantensteiger gekomen. Daarnaast is het besef dat de oorsprong van Dordrecht letterlijk in het water ligt steeds verder doorgedrongen. Want Dordrecht is vernoemd naar de doorwaadbare plaats, de drith, in het riviertje de Thure. Zodoende was haar eerste naam Thuredrith, later verbasterd tot Thuredregt en nu dus Dordrecht.
Één van de meest in het oog springende zaken in de regio is het enorme aantal maritieme bedrijven langs de rivieren, zoals scheepswerven, baggeraars, sleepvaartrederijen, superjacht-bouwers en natuurlijk de binnenvaartschepen. De binnenvaartschepen zijn heel gevarieerd: van snelle waterbus voor het personenvervoer in de regio tot een zesbaks-duwstel. Ook doen drijvende bokken en zeewaardige schepen de regio aan voor onderhoud of overslag. De binnenvaartbranche is erg dynamisch en divers. Zij heeft een geheel eigen cultuur. Vandaar dat Imbarcazione Barone in samenwerking met Het Binnenvaartmuseum een speciaal arrangement is bij Leefwerf De Biesbosch; een haven bij de voormalige scheepswerf De Biesbosch op de Stadswerven. Daar komt aan boord van de historische schepen de geschiedenis van scheepsbouw, het leven aan boord en de diversiteit van de vaartuigen tot leven.
Na het opknappen van Nereide volgde in 2012 de tewaterlating van de Fraternità, na een drie jaar durende restauratie. Vele mensen hebben sindsdien kennis gemaakt met de dynamiek op het water dat de Drechtsteden verbindt. In 2016 is begonnen met de aanvraag van subsidies voor de ontwikkeling en bouw van de Futuro. In maart 2019 is de kiel van de Futuro gelegd. Omdat Elio zich wilde richten op de verdere bouw en inzet van de Futuro als duurzame watertaxi en Sirio zich wilde toeleggen op het organiseren van rondvaarten, zijn Elio en Sirio in 2020 allebei een eigen koers gaan varen. Sirio organiseert nu rondvaarten vanuit Si Barone en Elio biedt rondvaarten aan met de Futuro, die in 2022 in de vaart is genomen door Imbarcazione Barone. De Nereide, Fraternitá zijn te reserveren via www.si-barone.nl.
Samen zetten Elio en Sirio zich nog steeds in voor de gastvrijheid op het water, ieder nu vanuit zijn eigen bedrijf en met zijn eigen boten. Tevens werken zij samen binnen de branchevereniging ‘Het Klein Schippersgilde’ om betere faciliteiten voor de Dordtse rondvaartondernemers te krijgen.